Nájdite odpoveď na Vašu otázku
Prečo je predaj a kúpa bytu cez realitnú kanceláriu lacnejšia?
Realitná kancelária obchoduje s nehnuteľnosťami vo veľkom. Kým bežný človek kúpi nehnuteľnosť spravidla raz alebo dva krát za život, realitná kancelária obchoduje každý deň. To je naša hlavná výhoda. Sme schopní poskytnúť našim klientom služby ZADARMO! Inak sú bežne spoplatnené. Partneri, s ktorými spolupracujeme nám ich poskytujú lacnejšie ako keby si ich obstaral jednotlivec. V konečnom dôsledku tak môže kupujúci ušetriť viac, ako keby kupoval nehnuteľnosť samostatne. Ušetrí najmä na právnom a hypotekárnom poradenstve a množstve rôznych administratívnych poplatkov. V neposlednom rade okrem financií ušetrí klient aj množstvo času.
Chcem predať nehnuteľnosť, mám inzerovať sám alebo osloviť realitnú kanceláriu?
Realitná kancelária poskytuje obidvom stranám istotu korektného obchodného vzťahu. V prípade, že nastane akýkoľvek problém, snažíme sa preventívne odhaliť všetky chyby a eliminovať ich. Naše právne poradenstvo je poskytované renomovanou právnickou kanceláriou s dlhoročnými skúsenosťami. Realitná kancelária okrem iného disponuje širokou databázou záujemcov o kúpu a predaj nehnuteľností, ktorou ľudia bežne nedisponujú a snaží sa predávajúcim ponúknuť len tých najserióznejších klientov. Z toho dôvodu vieme ponúknuť záujemcom široké možnosti služieb v oblasti predaja a kúpy nehnuteľností. Realitná kancelária je tu v prvom rade preto, aby sa nestalo, aby Vás druhá strana pri obchode oklamala.
Čo všetko mi vie realitný maklér poskytnúť?
Informácie sú pri predaji alebo kúpe nehnuteľností to najpodstatnejšie. Naši profesionálni makléri Vám poskytnú všetky dôležité informácie o predmetnej nehnuteľnosti. Rovnako Vás prevedú právnymi otázkami, aby ste mali jasnejšiu predstavu o tom, čo všetko sa Vás v tejto súvislosti týka. Náš realitný maklér je tu vždy na to, aby odpovedal na každú otázku kupujúceho alebo predávajúceho, aby poskytoval asistenciu pri obhliadkach nehnuteľností, zabezpečoval komunikáciu medzi oboma stranami a aby vždy preveril konkrétnu nehnuteľnosť, o ktorú máte záujem. Vybaví za Vás všetky administračné úkony spojené s kúpou alebo predajom nehnuteľností.
Kedy prináleží realitnej kancelárií provízia?
Provízia nám prináleží až v prípade, že pre Vás nájdeme vhodného kupujúceho alebo nájomcu a obe strany sa vzájomne dohodnú. Kým sa obchod neuskutoční, predávajúceho spolupráca s nami nič nestojí.
Komu a kedy vyplatím peniaze, ak sa rozhodnem kúpiť nehnuteľnosť cez ARCHEUS?
Jediná platba, ktorú nám klient vyplatí je záloha. Záloha je držaná v úschove v našej kancelárii alebo u notára. U notára alebo v banke sa rovnako uloží do úschovy aj celá zvyšná suma a nehnuteľnosť sa dá v katastri prepísať na nového vlastníka. Keď bude nový vlastník nehnuteľnosti figurovať aj v liste vlastníctva, následne sa doplatí celá uschovávaná čiastka predávajúcemu. Tento postup je transparentný a riziko podvodu predávajúcim či kupujúcim je pri ňom najmenšie.
Ak si vyberiem nehnuteľnosť, prečo musím zložiť finančnú zálohu na kúpu?
Záloha je jasný signál pre nás aj pre predávajúceho, že máte vážny záujem o kúpu nehnuteľnosti a že v danej veci budete konať. Vami vybraná nehnuteľnosť sa potom nebude ponúkať ďalším záujemcom.
Čo sa stane ak zložím zálohu na kúpu vo Vašej realitnej kancelárii a banka mi neschváli úver?
Dôležité je dopredu si zistiť v banke Vaše reálne šance na získanie hypotéky. Pokiaľ sa aj napriek prísľubu banky stane, že Vám hypotéku neschvália, môžete využiť služby nášho hypotekárneho špecialistu. Ten urobí maximum, aby ste získali hypotéku.
Koľko zaplatím ak nepredáte moju nehnuteľnosť?
V prípade, že k predaju nehnuteľnosti nedôjde, nenárokujeme si vynaložené náklady spojené s predajom nehnuteľnosti ani na províziu.
Na kúpu bytu potrebujem vybaviť úver, poskytnete mi aj takúto službu?
Áno. Naši hypotekárni špecialisti sú Vám k dispozícii, aby Vám pomohli vybrať najvýhodnejšiu hypotéku na trhu. Pri využití tejto služby budete mať k dispozícii niekoľko ponúk od rôznych bánk a Vy si budete môcť vybrať takú, ktorá Vám najviac vyhovuje. Táto služba je nezáväzná a zadarmo.
Môžem financovať družstevný byt hypotekárnym úverom?
Financovanie družstevných bytov formou hypotekárneho úveru nie je možné z dôvodu, že v skutočnosti nejde o prevod vlastníckych práv na nového majiteľa, ale o prevod členských práv a povinností, keďže vlastník takéhoto bytu je družstvo príslušného obvodu. Je však možné dodatočne prefinancovať tento byt prostredníctvom hypotekárneho úveru po vyplatení zostávajúceho členského poplatku a po nadobudnutí bytu do osobného vlastníctva novým majiteľom.
Ako mi môže realitná kancelária pomôcť, ak mám exekúcie a hrozí, že prídem o byt?
V prvom rade je potrebné kontaktovať nás čo najskôr. Pomôžeme Vám úplne zhodnotiť Vašu situáciu a zistíme všetky podrobnosti o Vašej exekúcii. Vo väčšine prípadov sa nám vždy podarilo vyhnúť tejto nepríjemnej situácii a naši klienti teraz spokojne bývajú v novom byte či dome. Vždy vieme klientovi ponúknuť výhodnú cenu za jeho byt, dom či pozemok alebo mu rovno ponúkneme za jeho nehnuteľnosť inú alternatívu. Aj pre nás je dôležité, aby sme klientovi pomohli, pretože ak ku vzájomnej dohode nedôjde, klient o nehnuteľnosť príde a riešenie vhodného bývania je potom problematické.
Môžem predať nehnuteľnosť so záložným právom alebo vecným bremenom?
Je niekoľko možností ako takúto nehnuteľnosť predať. Ide predovšetkým o časovo, právne a organizačne náročný postup:
- predčasné splatenie hypotéky (najčastejší spôsob)
- zmena zabezpečenia úveru
- prevzatie úveru kupujúcim.
Aké dokumenty potrebujem pri predaji bytu?
- Aktuálny výpis z listu vlastníctva, v prípade hypotekárneho úveru aj použiteľný na právne účely
- Kópiu katastrálnej mapy
- Prehlásenie správcu bytového domu (nie staršie ako 3 mesiace)
- Zmluvu o nadobudnutí vlastníckeho práva (v prípade čerpania hypotéky pre účely znaleckého posudku)
Dôležité: Ak má nehnuteľnosť viac ako jedného majiteľa, to znamená, ak je v podielovom spoluvlastníctve je potrebný súhlas spolumajiteľov na predaj formou plnej moci alebo ich vlastnoručný podpis zmluvy o budúcej kúpnej zmluve, respektíve kúpnej zmluvy.
Aké dokumenty potrebujem pri predaji domu?
- Aktuálny výpis z listu vlastníctva použiteľný na právne účely
- Kópiu katastrálnej mapy
- Stavebné povolenie
- Kolaudačné rozhodnutie
- Geometrický plán
Dôležité: Ak má nehnuteľnosť viac ako jedného majiteľa, to znamená ak je v podielovom spoluvlastníctve je potrebný súhlas spolumajiteľov na predaj formou plnej moci alebo ich vlastnoručný podpis zmluvy o budúcej kúpnej zmluve, respektíve kúpnej zmluvy.
Aké dokumenty potrebujem pri predaji pozemku?
- ÚPI – územno-plánovacia jednotka (nie staršia ako 1 rok)
- Kópiu katastrálnej mapy
- BPEJ – bonitovaná pôdno-ekologická jednotka (v prípade, ak ide o extravilán obce)
Dôležité: Ak má nehnuteľnosť viac ako jedného majiteľa, to znamená ak je v podielovom spoluvlastníctve je potrebný súhlas spolumajiteľov na predaj formou plnej moci alebo ich vlastnoručný podpis zmluvy o budúcej kúpnej zmluve, respektíve kúpnej zmluvy.
Ako dlho trvá predaj nehnuteľnosti?
Záleží na cene, lokalite, type a stave nehnuteľnosti.
- Pri bytoch je to väčšinou do 4 mesiacov
- Pri domoch do 6 mesiacov
- Pri pozemkoch a komerčných objektoch do 12 mesiacov
Pokiaľ to trvá dlhšie problém bude zrejme v cene. Cena nehnuteľnosti je rozhodujúca. Predražené nehnuteľnosti sú na dnešnom trhu prakticky nepredajné. Záujemcovia o nehnuteľnosť si vyhľadávajú nehnuteľnosť predovšetkým podľa lokality a ceny.
Je potrebné mať energetický certifikát, ak som vlastníkom rodinného domu alebo inej nehnuteľnosti?
Každý vlastník budovy je povinný pri predaji, prenájme, kolaudácii mať platný energetický certifikát. Túto povinnosť niektorí vlastníci porušujú (výnimka je na historické budovy, hrady, zámky, kostoly, chaty a podobne). Od 1.1.2013 je povinný vlastník zverejniť hodnotu certifikátu aj v inzercii. V prípade porušenia tejto zákonnej povinnosti môže byť vlastníkovi budovy uložená pokuta do výšky 2.000,- € u podnikateľov až do 3.000,-€.
Aký je postup pri odkúpení nehnuteľnosti našou realitnou kanceláriou?
Základom je dohoda. Maklér sa príde na Vašu nehnuteľnosť pozrieť a ponúkne Vám za akú cenu Vašu nehnuteľnosť od Vás odkúpime. Pokiaľ dôjde k dohode, prídete do kancelárie a dohodnuté podmienky spíšeme v zmluve. Potom to už ide rýchlo, vyrovnáme Vaše dlhy, exekúcie a nájdeme Vám bývanie. Pokiaľ sa nedohodnete s maklérom na odkupnej cene, nič sa nedeje. Za obhliadku neplatíte a máte možnosť Vašu nehnuteľnosť zaradiť do našej ponuky. Formou sprostredkovania Vám budeme hľadať kupujúceho podľa Vašich požiadaviek.
Čo je to „Exkluzívna spolupráca?
Táto spolupráca je založená na exkluzívnej zmluve o sprostredkovaní medzi predávajúcim nehnuteľnosti a ARCHEUS-om. Znamená to, že predávajúci je viazaný na určitú dobu túto nehnuteľnosť predávať len prostredníctvom našej realitnej spoločnosti (alebo samostatne) avšak nie prostredníctvom tretej osoby (fyzickej alebo právnickej). Ak by predávajúci túto dohodu porušil a predal ju prostredníctvom tretej osoby, pred uplynutím stanovenej doby stanovenej alebo pred vypovedaním zmluvy, je povinný zaplatiť realitnej kancelárii ARCHEUS pokutu, ktorá je stanovená v tejto zmluve. Výhodou tejto spolupráce je snaha predať nehnuteľnosť čo najvýhodnejšie a v najkratšom čase. Spolupráca, ktorá nie je založená na „Exkluzivite“ znamená, že realitná spoločnosť ARCHEUS môže ponúkať predávanú nehnuteľnosť na určitú dobu tak, že predávajúci môže túto nehnuteľnosť ponúkať samostatne aj prostredníctvom tretích osôb.
Z čoho sa platí daň z nehnuteľnosti a kedy ju musím platiť?
Novela zákona o dani z príjmov (zákona č. 595/2003 Z. z.) s účinnosťou od 1.1.2011 zrušila oslobodenie od platenia dane z príjmov plynúcich z predaja nehnuteľnosti, v ktorej mal predávajúci trvalý pobyt najmenej po dobu dvoch rokov bezprostredne pred predajom (došlo k zrušeniu ustanovenia § 9 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov).
Od dane je oslobodený príjem:
- Z predaja nehnuteľnosti, ktorá nie je obchodným majetkom a bola vo vlastníctve minimálne 5 rokov.
- Z predaja nehnuteľnosti, ktorá nie je obchodným majetkom a bola nadobudnutá dedením v priamom rade (potomkovia) alebo niektorým z manželov a bola vo vlastníctve minimálne 5 rokov.
- Z predaja nehnuteľnosti, ktorá bola obchodným majetkom, ale už min. 5 rokov je z obchodného majetku vyradená.
- Z predaja nehnuteľnosti vydanej oprávnene osobe podľa osobitných predpisov ( napr. vysporiadanie majetkových nárokov v družstvách, mimosúdne rehabilitácie a iné).
Ak je príjem od zdanenia oslobodený, nie je potrebné uvádzať ho ani do daňového priznania, ani ho osobitne oznamovať daňovému úradu.
Daň z nehnuteľnosti sa platí z rozdielu medzi predajnou cenou a cenou, za ktorú ste nehnuteľnosť nadobudli, samozrejme, za predpokladu, že vznikne kladný rozdiel (na stratu sa neprihliada). Ak nesplníte ani jednu z podmienok oslobodenia, príjem z predaja nehnuteľnosti ste povinný zdaniť. Táto daň činí výšku 19% zo zarobenej sumy (zo základu dane). Tento rozdiel však môžete znížiť o preukázateľne vynaložené výdavky (napr. výdavky súvisiace s rekonštrukciou, odmenu znalca, advokáta, províziu realitnej kancelárie a pod.). Predaj nehnuteľnosti podlieha aj odvodu zdravotnej poisťovni. To činí 14% zo zarobenej sumy (vymeriavací základ).
Príjem z prenájmu nehnuteľností je do výšky 500€ ročne (paušálna odpočítateľná položka) od dane oslobodený. Do základu dane z prenájmu sa zahrňuje len príjem z prenájmu presahujúci 500€.