Blog Trendu a Denníka N - Rastislav Štalmach
Prepisy blogov Ing. Rastislava Štalmacha z uznávaných portálov TREND.sk a Denníka N
Blog Rastislava Štalmacha
Sedemnásť rokov pracuje v obchode, financiách a realitách. V roku 2006 založil a vedie úspešnú realitnú spoločnosť, ARCHEUS sieť realitných kancelárií, v súčasnosti najväčšiu sieť realitných kancelárií na východnom Slovensku s pobočkami vo viacerých mestách mestách. Zároveň je členom predsedníctva NARKS (Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska) a jej školiteľom.
Chcete vlastnú realitku? Nie je ľahké uspieť
Znova nastáva čas kedy sa darí realitnému biznisu a veľa ľudí prichádza na trh s predstavou založenia si vlastnej realitnej kancelárie. Takéto obdobie tu bolo pred krízou.
Dajú sa rozdeliť na tri kategórie:
1. nespokojní realitní makléri
2. nespokojní klienti
3. všetci ostatní, ktorí v tom vidia „veľký biznis“ pri malej námahe.
Keďže školím nováčikov (začínajúcich realitných maklérov) v NARKS a práve minulý týždeň sme mali takéto školenie. Vidím „v priamom prenose“, aké skreslené a veľakrát až naivné predstavy majú ľudia, ktorí si chcú založiť realitnú kanceláriu.
Kedže na Slovensku je založenie realitnej kancelárie „relatívne jednoduché“ idú bezhlavo do toho. Neuvedomujú si, že je to PODNIKANIE ako každé iné a aj na to je potrebný kapitál a každý mesiac sa ide od nuly. Predáš máš, nepredáš nemáš a ešte musíš pokryť fixné náklady na prevádzku.
Myslia si, že stačí zopár eur na inzerciu, mobil, auto a trocha námahy a je vymaľované. Provízie sa sypú samé a bez námahy. Realita je trochá iná.
Keď som začínal s realitami takmer pred desiatimi rokmi, mal som za sebou už 10 rokov skúseností v obchode (predaji aut, poistiek a hypoték) a z toho 5 rokov skúsenostií s vedením tímu ľudí (predajcov). V tom čase bola konkurencia podstatnée a niekoľkonásobne menšia.
Už vtedy som zvažoval zapojiť sa do nejakej siete realitných kancelárií, ale v tom čase žiadna relevantná na Slovensku nebola.
Preto sme sa rozhodli založiť si vlastnú realitnú kanceláriu spolu s manželkou. Pripravovali sme sa 9 mesiacov. Od vymyslenia loga, založenia s.r.o., výberu priestorov, zariadenia, prípravy a vyškolenia seba aj tímu 4 maklérov až po zabezpečenie financovania na najbližších 12 mesiacov (ak by to náhodou nešlo ako sme si naplánovali). Napriek tomu, že som už predtým pôsobil v poisťovníctve a bankovníctve o realitách som veľa nevedel a zobral som si k sebe na rozbeh aj maklérku, ktorá to už nejaký čas robila a vedela základné postupy a samozrejme právnika.
Je zaujímavé, aké skreslené a mylné predstavy majú realitní makléri, ktorí pracujú v realitnej kancelári niekoľko týždňov a už si idú zakladať svoju vlastnú kanceláriu s presvedčením, že oni to dokážu lepšie a hlavne im zostane celá provízia.
Neuvedomujú si niekoľko veľmi dôležitých vecí.
Provízia im ostane, ale pribudne aj množstvo nákladov napr. nájom, zariadenie kancelárie (nábytok, tlačiareň, PC...), poplatky za inzerciu na realitných portáloch, marketing, webová stránka, založenie s.r.o., náklady na právnika (ak to chcú robiť seriózne), ekonómku, náklady na auto a telefón atď.
Dôležitá vec, na ktorú zabúdajú je, že ich nikto nepozná a zaradia sa do zoznamu X stoviek „skúšajúcich kolegov“. To znamená, že nemajú čo iné ponúknuť klientovi a zrazu zmizla tá výhoda „zastrešenia“ inej skúsenej realitnej kancelárie.
Taktiež množstvo maklérov si neuvedomuje, že ak pracuje pod zabehnutou značkou, tak dostane províziu ako prvý a majiteľ kancelárie dostane províziu až keď zaplatí všetky účty vrátane maklérovej provízie.
Na druhej strane chápem maklérov, ak nie sú spokojní tam kde pracujú, pretože im to neprináša žiadnu pridanú hodnotu vo forme vzdelávania, spolupráce a nehovoriac o tom, že nedostanú zaplatené za uzavretie obchodu načas alebo dokonca vôbec. V takomto prípade je čas odísť.
Majú štyri možnosti:
1. Skončiť s realitami nadobro
2. Nájsť si lepšiu realitnú kanceláriu (ideálne na odporúčanie)
3. Založiť si vlastnú (s výhodami aj nevýhodami vyšie uvedenými)
4. Zakúpiť si licenciu a otvoriť si vlastnú kanceláriu pod menom osvedčenej značky
Už je iba na každom, aby si zvážil či na to má (financie, schopnosti, vedomosti a vytrvalosť) aby začal a vydržal až kým sa bude dariť. Je to podnikanie ako každé iné, kde sú náklady , príjmy a práca s ľuďmi (maklérmi, klientmi a partnermi).
Skúste sa zamyslieť, koľko vašich známych za posledných 5 rokov začalo robiť v realitách a koľko z ních je úspešných a hlavne spokojných a robí to doteraz?
Zdroj: etrend.sk/reality-blog
Ďaľšie blogy:
Forbes: ARCHEUS - 15 ročná kvalita na realitnom trhu
Čo bude s bytmi ZAJTRA a čo po KORONE?
Prečo si začínajúci developeri myslia, že vedia všetko?
Chcú sa vôbec realiťáci vzdelávať?
Viete si správne vybrať makléra?
O tom, aké sú realitné rozdiely medzi západom a východom