6 + 1 povinností, ktoré vás čakajú po kúpe bytu
27.02.2024 10:00
Stať sa majiteľom nehnuteľnosti je veľkým životným krokom. Bez ohľadu na to, či ste kupovali na hypotéku alebo cez vlastné zdroje, to, že dostanete kľúče a máte v ruke list vlastníctva ešte neznamená, že je „úradovačkám“ koniec.
Čaká vás zopár administratívnych úkonov spojených s preberaním nehnuteľnosti alebo aj zmenou bydliska. V tomto prípade nerátame ďalšie možné vybavovačky spojené s následnou rekonštrukciou nehnuteľnosti ohlasovacími povinnosťami či stavebnými povoleniami.
To najzákladnejšie, čo vás po kúpe bytu čaká je nasledovné:
1. Preberací protokol k bytu – ide o dokument, v ktorom spisujete stavy meračov energií aj ich evidenčné čísla (hodiť sa vám to bude pri ročnom zúčtovaní energií a vyrovnania sa s predchádzajúcim majiteľom), presne určíte aké a koľko kusov kľúčov od bývalého majiteľa preberáte (aj napriek tomu, že zámky odporúčame po kúpe vymeniť). V tomto protokole je vhodné uviesť aj celkový stav bytu, v akom ho preberáte. Preberací protokol obsahuje kontaktné údaje na obe zmluvné strany a potvrdzuje sa podpisom kupujúceho aj predávajúceho. Preberací protokol využijete nielen pri byte, ale aj pri dome a v špecifických prípadoch aj pri pozemku.
2. Nahlásenie zmeny vlastníka správcovi bytového domu – tento krok je špecifický práve pre kúpu bytu, nakoľko každý byt je v správe nejakej spoločnosti alebo spoločníkov vlastníkov bytov. Zatiaľ, čo sa predchádzajúci majiteľ u správcu bytového domu odhlási, vy ako nový majiteľ sa musíte čo najskôr prihlásiť. Prihlásením sa zároveň zaväzujete k zmluve s príslušným správcom, môžete asi nastaviť aj nové zálohové platby za energie a to podľa nového počtu osôb užívajúcich byt. Pri prihlásení sa u správcu bytového domu budete potrebovať preberací protokol so stavom energií a aj list vlastníctva či rozhodnutie z katastra o povolení vkladu vlastníckeho práva k bytu.
3. Prepis energií – Elektrárne, plynárne a vodárne...mení sa majiteľ bytu a teda aj odoberateľ energií. Najrýchlejšie prepis vybavíte tak, že pôjdete na pobočky príslušných inštitúcií spolu s predchádzajúcim majiteľom a naraz sa tak jeden z odberu odhlási a druhý prihlási. Ak túto povinnosti každý vybavuje osobitne, nový majiteľ bytu sa k odberu energií po odhlásení predchádzajúceho musí prihlásiť do 5 dní. Prepis energií vo väčšine prípadov už možno vybaviť aj elektronicky alebo cez telefón. Takisto tu budete potrebovať stavy meračov, na čo opäť poslúži preberací protokol.
4. Zmena trvalého bydliska – Tento úkon nie je zo zákona povinný. Môžete totiž kupovať investičný byt alebo si chcete nechať trvalý pobyt napríklad u rodičov. Každý občan však musí mať nahlásenú adresu trvalého pobytu. Ak však byt kupujete s úmyslom v ňom bývať a v meste, v ktorom pôsobíte, je vhodné trvalý pobyt zmeniť na adresu vášho nového bytu. S tým sa však spája celý rad ďalších povinností. Tým hlavným je zmena na občianskom preukaze. Ďalej oboznámenie zmeny trvalého pobytu všetkým inštitúciám, ktoré s vami komunikujú poštou alebo nejakým spôsobom zmluvne evidujú váš trvalý pobyt.
Je to:
- zamestnávateľ
- banky, poisťovne
- mobilní operátori a poskytovatelia internetu a TV
- dopravný inšpektorát (ak vlastníte auto)
- lekári, školy, škôky
- ak ste podnikatelia, tak zmenu ohlasujete daňovému úradu a odboru živnostenského podnikania
- Zdravotná a Sociálna poisťovňa – obom už zmenu hlásiť nemusíte, dostanú info z Registra fyzických osôb, avšak pre urýchlenie komunikácie zmenu oznámiť môžete
Zmenu trvalého pobytu vybavíte na miestnom mestskom alebo obecnom úrade. Pri zmene trvalého pobytu budete potrebovať dokument potvrdzujúci vaše vlastnícke právo k miestu, ktoré chcete uviesť ako váš trvalý pobyt (musí to byť stavba so súpisným číslom). Ak nie ste priamo vlastník alebo dieťa, tak potrebujete overené písomné potvrdenie, že sa na trvalý pobyt na danom mieste môžete prihlásiť.
5. Poplatok za komunálny odpad – na mestskom alebo obecnom úrade obce, v ktorom sa nehnuteľnosť nachádza, musíte oznámiť zmenu majiteľa a tak aj platcu komunálneho odpadu. Za odpad sa platí raz ročne a zmenu je potrebné ohlásiť do 30 dní od vzniku povinnosti platby (keď ste sa stali majiteľom nehnuteľnosti)
6. Priznanie k dani z nehnuteľnosti – Túto povinnosť voči obci alebo mestu musíte splniť do 31. Januára nasledujúceho roka, od ktorého ste sa stali majiteľom nehnuteľnosti. Na základe tohto priznania vám obec/mesto vyrubí daň za byt, ktorá sa platí vždy na rok dopredu. Viac o dani z nehnuteľnosti si prečítajte tu.
7. Rekonštrukcie – mať byt alebo dom podľa svojich predstáv neraz vyžaduje aj stavebné úpravy. Ani tieto sa nezaobídu bez oznamovania či povolení. Oznamovať nemusíte výmenu okien, podlahy, maľovanie či výmenu vstavaného nábytku. Zmena dispozície (bez zasahovania do nosných priečok), či murovanie jadra už podlieha oznamovacej povinnosti príslušnému stavebnému úradu. Stavebné povolenie budete potrebovať v prípadoch, kedy je potrebné posúdiť statiku (búranie priečok, iné rozloženie okien, ...)
Každú hlučnú rekonštrukciu je vhodné oznámiť susedom.
Vidíte, že kúpiť nehnuteľnosť nie je len tak a vybaviť si financie či podpísať zmluvu je len jedným z krokov. Istota, že máte všetko splnené, ale aj možnosť opýtať sa, aj na to môžete využiť svojho realitného makléra. Ak vás kúpa bytu čaká, nebojte sa na nás obrátiť. Náš tím je tu vás nielen pri predaju, ale aj pri kúpe.
Autor: Mgr. Lenka Kavuľová / office manager ARCHEUS sieť realitných kancelárií
Zdroje: slovensko.sk, bazystav.sk, tatrabanka.sk