Ako rozvíjať biznis: franchise

15.10.2019 09:31
Franchising neraz neoprávnene vzbudzuje dojem rýchlej expanzie a ľahko zarobených peňazí. Opak je však pravdou. Prevziať základný postup od známych značiek a ďalej ho odovzdávať ako úspešný biznis model je náročná výzva.
Ak sa rozhodnete pre podnikanie na vlastnú päsť, musíte zvyčajne prísť na všetko sami. Podnikanie s franchise konceptom je v tomto ohľade celkom iné. Ako franchisor dostanete „na striebornej tácke“ takmer všetko, čo pre úspešné podnikanie potrebujete, avšak musíte do toho zapojiť aj vašu prirodzenú iniciatívu a usilovnosť pri rozširovaní danej siete na trhu. Základnou myšlienkou franchisingu je totiž jedenkrát vytvorený podnikateľský systém alebo koncept „na kľúč“ x-krát predať.
To, že skutočne možno úspešne podnikať aj bez predchádzajúcich skúseností, dokazujú úspešní franchisanti, teda vlastníci know-how, ochrannej známky a licencie určitého franchisingového konceptu. Čo sa pri podnikaní pod zavedenými značkami osvedčuje najviac a aké výzvy musí franchisant prekonať? Dozviete sa v rozhovore s Ing. Rastislavom Štalmachom, zverejnenom v časopise Zisk manažment.
Objavili sme slobodu vlastného podnikania v realitách
„Moje posledné zamestnanie bolo vo VÚB banke ako riaditeľ hypotekárneho centra. Stretával som sa s kolegami z iných regiónov a videl som potenciál v pôsobení serióznej realitnej kancelárie s niekoľkými maklérmi,“ objasňuje pre Zisk manažment Rastislav Štalmach, zakladateľ siete realitných kancelárií ARCHEUS. Mal skúsenosti s obchodníkmi a budovaním tímu. Pred 13 rokmi na Slovensku nepôsobila žiadna franchisa v realitných kanceláriách a to predstavovalo výbornú príležitosť.
Franchisingové podnikanie v realitách predstavovalo výzvu
„Boli sme sa inšpirovať v susednom Česku, kde už pôsobila jedna zahraničná sieť viac ako rok. Koncept spolupráce, šetrenia nákladov a overenej značky sa mi veľmi zapáčil. Ak by fungovala na Slovensku, určite by sme do nej vstúpili, keďže som toho názoru, že nie je potrebné vymýšľať niečo, čo už je vymyslené a úspešne funguje. Stačí to len správne používať,“ dodáva zakladateľ siete.
Míľnik, ktorý ho najviac v živote ovplyvnil
Prvú kanceláriu otvorili v júni 2006 a celá príprava konceptu trvala deväť mesiacov. Z pohľadu trhu bolo úplne podobné obdobie, ako je teraz. Ceny rástli a bol nedostatok cenovo dostupných bytov na predaj. Po šiestich mesiacoch svoje aktivity rozbehli so štyrmi maklérmi. „Následne nám istá developerská spoločnosť ‚stiahla‘ do svojich radov troch zo štyroch maklérov a začínali sme s manželkou odznova. V priebehu nasledujúcich šiestich mesiacov sme to znova vybudovali. O ďalších šesť mesiacov sme ako prví na Slovensku začali predávať apartmány v Bulharsku. Asi po roku inzerovania sa nám ozval prvý klient a predali sme prvý apartmán.“ Po odvysielaní relácie Nové bývanie v máji 2008 sa však začali predávať ich apartmány ako „teplé rožky“, priamo z webu. Hoci o ďalších šesť mesiacov prišla reálna ekonomická kríza, tú úspešne prežili bez vážnej ujmy. V súčasnosti fungujú na trhu 13 rokov, prevádzkujú 14 pobočiek a otvárajú 15. filiálku v Trenčíne. Vlani získali ocenenie Realitná kancelária roka od Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska.
Aké sú najväčšie nástrahy pre začínajúceho franchisanta?
Niekedy som si myslel, že franchisa je pre kreatívnych ľudí. Avšak nie je to úplne tak. Je to pre ľudí, ktorí si nechajú poradiť a sú ochotní dodržiavať pravidlá spolupráce. Systém, ktorý používame, je rokmi odskúšaný a úspešne funguje. Nesmiete zaspať na vavrínoch, treba neustále inovovať. Doba sa neustále mení a prichádzajú nové možnosti a nástroje. Značka a jej know-how pri podnikaní určite veľmi pomôže, ale kto bude ako úspešný, závisí od jeho aktivít a ochoty učiť sa. Treba si uvedomiť, že pri franchisa ide o podnikanie – treba sa tomu venovať na plný úväzok a s plným nasadením.
Osobné rady, na čo dbať pri podnikaní cez franchise koncept:
- vybrať si správny koncept (je dôležité, aby si „sadli“ hlavne ľudsky majitelia konceptu s franchisantom)
- stotožnenie sa s konceptom značky
- je to podnikanie na dlhú dobu, nie iba vyskúšať na niekoľko mesiacov
- treba byť ochotný vzdelávať sa, pracovať na sebe
- investovať do marketingu na podporu značky vo svojom regióne
- dôležitý je rozbeh konceptu v danej lokalite (naplno hneď na začiatku)
Na toto si zakladateľ realitnej siete
ARCHEUS potrpí z pohľadu riadenia
a manažovania:
-
V obchodnej a manažérskej oblasti sa pohybujem už viac ako 23 rokov. Našou filozofiou vo firme je, aby bol každý člen tímu čo najviac samostatný a zodpovedný za svoje konanie aj výsledky.
-
Už viac ako 7 rokov používame vlastný systém, ktorý funguje ako cloud. Znamená to, že každý náš partner, respektíve zamestnanec, má všetko, čo potrebuje, na svojom mieste.
-
Mojou úlohou je každému pomôcť a poradiť, kedykoľvek to potrebuje. Prácu už však musí každý urobiť sám za seba.
-
Nábor nových franchisantov nerobíme oslovovaním už existujúcich realitných kancelárií. Predstavujeme zaujímavý koncept pre ľudí, ktorí chcú podnikať v oblasti realít, ale nemajú skúsenosti, respektíve chcú vlastnú realitnú kanceláriu. Môže to byť aj ideálny rodinný koncept.
-
Naším cieľom je mať zastúpenie v každom okresnom meste so sloganom: Podnikajte vo vlastnom, ale nie sami :-).
Zdroj textu: Zisk manažment