Elektronický vklad na kataster

30.03.2017 14:30
Od marca už vybavíte elektronicky aj zápis na kataster. No nie je to také jednoduché. Čo všetko k tomu potrebujete vedieť?
Elektronizácia od marca prišla aj do katastrálnych služieb. Kedykoľvek tak môžete podať návrh na vklad či uskutočniť iné zmeny, ktoré ste predtým museli vybavovať osobne či posielať poštou. Pri elektronických službách ušetríte až 50% z výšky poplatkov. Pri rozhodnutí katastrálneho úradu v lehote 30 dní odo dňa doručenia návrhu činí správny poplatok výšku 33 eur. Pri zrýchlenom rozhodnutí, t.j. do 15 dní sa výška správneho poplatku dvíha na 133 eur. V prípade ak viete, že budete zmenu vo vklade realizovať, oplatí sa túto skutočnosť oznámiť dopredu cez katasterportal.sk. V tomto prípade sa správny poplatok môže znížiť ešte o 15 eur.
Podanie vkladu ako fyzická osoba
Fyzická osoba nemôže uskutočniť podanie vkladu elektronicky bez toho, aby vklad neobsahoval elektronický podpis všetkých účastníkov zmluvy. To sa týka akejkoľvek zmeny vo vlastníckom práve, nielen jeho vzniku či zániku. V prípade spolupráce s právnikom alebo notárom však hore uvedené neplatí, ak zmluva obsahuje autorizačnú doložku/notársku zápisnicu a kvalifikovaný elektronický podpis právnika/notára. V prípade, ak návrh na vklad obsahuje okrem zmluvy aj dokumenty, ktoré je potrebné notársky overiť, v takom prípade podáva návrh na vklad notár.
Podanie elektronického návrhu
Elektronický návrh sa podáva na stránkach Ústredného portálu verejnej správy. Prijatie potvrdenia o podaní zo strany Ústredného portálu verejnej správy automaticky neznamená prijatie na príslušnom okresnom úrade. Potvrdenie o prijatí príslušným okresným úradom bude zaslané po zaevidovaní podania v systéme. V prípade podania chybného elektronického vkladu Vás katastrálny odbor okresného úradu požiada o opravu či dodanie všetkých potrebných príloh. Opravy a dodanie príloh možno učiniť opäť elektronicky, no ak tak neurobíte, zaniká vám nárok na znížený správny poplatok a prílohy budete musieť posielať poštou.
Kvalifikovaný elektronický podpis
Každý podpis pri elektronickom vklade musí byť úradne overený, ošetrený časovou pečiatkou, ktorý obsahuje údaje o tom, kedy bol podpis vytvorený. Ústredný portál verejnej správy prikladá k žiadostiam a dokumentom elektronický podpis automaticky.
Zdroj: Ústredný portál verejnej správy